Nieuwsbrief 1

Geschreven door Andre Leermakers

oktober 5, 2021

Aanmelding vrijwilligers
We zijn heel blij met het enorme aantal van 34 tal vrijwilligers, waarvan 24 mannen en 10 vrouwen. Naar voorkeur verdeeld voor de functie van planner (5) en de functie van  chauffeur (29). Opvallend is dat in de kennismakingsgesprekken 9 vrouwen specifiek de voorkeur aangaven voor de functie van chauffeur te willen gaan. In de 1e week van augustus worden de laatste 4 kennismakingsgesprekken afgerond. Tot heden zijn het allemaal prettige en gemotiveerde mensen die we gezien en gesproken hebben. Ik denk dat we in de toekomst over een sterke en fijne club van gemotiveerde vrijwilligers gaan beschikken.

Fondsen
Vorige week heeft het Sjef van Laarfonds beslist dat het ontbrekende bedrag van € 17.500.- overgemaakt gaat worden. Dit betekent dat we hiermee over de benodigde financiën beschikken om te kunnen starten met het realiseren van het Seniorenvervoer Boxtel.

KIA e-soul
Na flinke onderhandelingen is op 24 juli jl. de koopovereenkomst getekend voor de aanschaf van de auto. Deze is op voorraad aanwezig waardoor een lange levertijd van 4 tot 6 maanden wordt voorkomen. De verwachting is dat de auto eind september a.s. kan worden geleverd. Er waren slechts drie van hetzelfde type en uitvoering op korte termijn leverbaar en alle drie hebben de kleur wit. Dus qua kleur viel weinig te kiezen maar is achteraf prima i.v.m. kleur logo en bestickering. Hierover leest u verderop meer in het artikel van Hans Mestrum.

Startdatum
De verwachtte startdatum is medio oktober a.s. Voor die tijd moeten er nog een groot aantal praktische zaken worden geregeld, zoals aanschaf computer en telefoons, een keuze maken bij welke verzekeraar wij onze diverse verzekeringen gaan afsluiten, werkprotocollen voor planners en chauffeurs opstellen evenals functiebeschrijvingen, etc. Ook AVG en WTBR moet geprotocolleerd beschreven staan om aan wet- en regelgeving te voldoen. Tijdens een kennismakingsgesprek werd door een toekomstige vrijwilliger de suggestie gedaan alvorens te starten eerst een week “proef te draaien” d.w.z. gespeelde aanvragen plannen en de gevraagde ritten ook daadwerkelijk rijden.
Hiermee worden de eerste problemen en knelpunten in beeld gebracht en waar mogelijk direct opgelost. Het is ons voornemen om de planners de eerste 2 weken in duo’s te laten werken. Het doel is dat zij  elkaar kunnen ondersteunen en sparren bij problemen en gezamenlijk oplossingen hiervoor bedenken.

Instructie en rijvaardigheidstesten
De toekomstige chauffeurs zullen vóóraf instructie en voorlichting krijgen over de in en outs van de auto en leren waar alle knoppen voor dienen. Ze kunnen proefrijden om goed met de auto te leren omgaan, want het elektrisch rijden is toch een heel andere manier van autorijden dan men gewend is. Ook zal een korte rijvaardigheidstest afgenomen worden, hoe we dit gaan invullen is nog een vraag die opgelost dient te worden. Als er vrijwilligers zijn die menen dat zij de instructie en de rijvaardigheidstesten kunnen afnemen of hier ideeën of suggesties voor hebben is het verzoek dit te melden via mail aan: tinekenuesiink@gmail.com of telefonisch 06-421 191 15.

Software
Op 1 juli jl. is door een aantal vrijwilligers uit de werkgroep een werkbezoek gebracht aan het kantoor van de Seniorenbus den Bosch. Het doel was om adviezen over de organisatie te krijgen en ook een kleine demonstratie te volgen hoe de planning in de praktijk plaatsvindt. Het was een goede ervaring om in de praktijk zelf te kunnen zien en ervaren hoe men in Den Bosch werkt.
De software die gebruikt wordt is door een vrijwilliger gemaakt en wordt ook door hem beheerd. Deze software wordt ook door de organisatie van de Seniorenbus Vught gebruikt. Ons is aangeboden om tegen een kleine jaarlijkse vergoeding ook gebruik te maken van deze software.
Op 28 juli jl. heeft de systeembouwer in gemeenschapshuis de Rots een presentatie gehouden over de vele mogelijkheden van deze planningssoftware. Besloten is dat onze organisatie ook gebruik gaat maken van deze software. Een aantal functies van dit systeem zullen voorlopig door ons niet gebruikt gaan worden omdat we in principe klein opstarten.

Huisvesting
Na diverse gesprekken over de mogelijkheid om ons huisvesting te bieden kwam gemeenschapshuis de Rots als beste kandidaat naar voren om de navolgende redenen:  vanwege hun enthousiasme om ons mogelijk te kunnen huisvesten, het kunnen beschikken over een eigen kantoorruimte én een vaste en eigen parkeerplaats met camerabewaking.  Verder is de Rots natuurlijk erg gunstig gelegen binnen Boxtel wat betreft alle uitvalswegen.

Informatieavond
In de 3e week van augustus willen we een informatieavond houden voor alle vrijwilligers om nader kennis met elkaar te kunnen maken en informatie uit te wisselen. Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen en zullen wij een aantal stellingen presenteren die nog om een praktische oplossing vragen. De datum voor deze avond volgt z.s.m.

Website
Mijn naam is Hans Mestrum, vrijwilliger en sinds enkele weken maak ik deel uit van de werkgroep Seniorenvervoer Boxtel. Momenteel ben ik bezig met de website. Zo is er inmiddels een domein naam vastgesteld en heb ik daarop de benodigde software op geïnstalleerd voor de website. Ook staat daar een voorlopige pagina die te zien is.
Na mijn vakantie ga ik de website verder ontwikkelen zodat we straks een strakke en professionele uitstraling hebben met alle informatie die nodig is.

Sponsoring huisstijl en PR materiaal
De huisstijl voor de kleuren, lettertypes, logo en dergelijke wordt gemaakt door het bedrijf Basman Creëert van Bas van de Biggelaar. Hij sponsort ons naar aanleiding van mijn contact met hem in de vorm van uren. Dat betekent dat hij gratis het logo, een huisstijl handboek, voorstel voor advertenties, folder, visitekaartje en belettering auto ontwerpt. Mooi dat Bas bereidt is tot deze sponsoring.

Filmpje van testrit Kia e-Soul

Op 6 juli jl. hadden we een testrit met 2 senioren (incl. rollator) met 2 verschillende typen elektrische Kia’s. Er werd gekeken naar de instap, de bagageruimte i.v.m. de rollators en de zit van de auto’s. Van deze proefrit maakte ik een filmpje dat via Facebook en enkele andere websites gedeeld is.

Kantoorbenodigdheden
Verder verdiep ik mij in de aanschaf van het aantal benodigde telefoons en over welke benodigde functionaliteit deze dienen te beschikken. Dit geldt hetzelfde voor de aanschaf van laptop en schermen etc. zodat we straks goed kunnen starten.
Kortom: ik hoef me komende tijd niet te vervelen. Heb je vragen, adviezen of anderszins dan kun je me bereiken via 06-20483430 of hansmestrum@outlook.com Het kan zijn dat ik in augustus wat minder bereikbaar ben in verband met vakantie.
We zien elkaar vast binnenkort. Fijne vakantie voor de vakantiegangers.

Misschien vind je dit ook interessant…

Nieuwsbrief 3 december 2022

Nieuwsbrief 3 december 2022

Hieronder kunt u onze 3e nieuwsbrief van 2022 lezen met veel interessante informatie over nieuwe vrijwilligers, een...

Nieuwsbrief 1 – 1 juni 2022

Nieuwsbrief 1 – 1 juni 2022

Van de voorzitter Aanleiding Door de stijgende levensverwachting, vergrijzing en het wegvallen van verzorgingshuizen...

Stichting Seniorenvervoer Boxtel - Europalaan 16 - 5283 AN Boxtel - www.seniorenvervoerboxtel.nl - info@seniorenvervoerboxtel.nl - 06-12 518 715 - kantoor: de Rots

© Seniorenvervoer Boxtel 2021 / Privacyverklaring / Reglement / ANBI